Screenshot-PunBB_1.4.2

Diskusjonsforum – regler og moderering

Svært mange klubber som er i kontakt med oss ønsker også å legge til rette for at medlemmer og andre brukere skal ha muligheten til å delta i diskusjoner på nettsidene. Vi er selvfølgelig enige i at dette er en viktig del av enhver klubbs nettsted, men vi må av erfaring også peke på at det å etablere et diskusjonsforum alltid innebærer et visst ansvar for oppfølging av innholdet og den generelle atmosfæren på forumet og innad klubben. Fordi vi kjenner til de ulike problemstillingene og utfordringene så godt etter mange års virksomhet kan vi gi deg og klubben din råd om hvordan et slikt forum skal håndteres, hvilke regler som bør gjelde, og ved behov kan vi også tilby tjenester innenfor moderering til en overkommelig pris. Her kan vi bare tilby noen generelle tips og råd om hvordan slike forum kan struktureres best mulig.

Høflighet og saklighet er viktig, også på nett. Selvfølgelig skal det være lov å tøyse og bruke humor, men man må huske på at nettet er en mindre sosial kontekst enn det å møte noen i levende live. I virkelighetens verden røper vi gjerne at det vi sier er spøk gjennom tonelag og kroppsspråk, men det er iScreenshot-PunBB_1.4.2kke mulig på nett. Vær derfor nøye med å forby personangrep, sexting og alle former for trolling.

Moderering skal ikke være noe tema på forumet. De som har noe de vil ha sagt om moderering, bør gjøre det gjennom egnede kanaler. Husk generelt at hvis man vil gjøre nettsidene til en attraktiv markedsføringskanal for sponsorer og andre partnere, så må man sørge for at det som uttrykkes og diskuteres på nettsidene samsvarer med de verdiene som partnerne ønsker å bli assosiert med. Det viser seg å være svært vanskelig å ivareta idrettens profil som sunn og dydig hvis alt som blir diskutert på forumet er fyllefest og griseprat.